„Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty” - nie nabierz się na ten chwyt, nie klikaj w link!
Są tacy, którzy nie lubą zostawiać zakupu prezentów na ostatnią chwilę. Tym, którzy kilka dni przed świętami ze strachem czekają, czy ich paczka dotrze na czas, z satysfakcją mówią, że oni każdego roku na początku grudnia mają gotowe wszystkie upominki.
Wyobraź sobie, że na zbliżające się święta zamówiłeś już wszystkie prezenty: dla babci szalik, dla rodziców drobne agd, a dla ukochanej osoby zegarek i śmieszne skarpetki ze świątecznym motywem. Wszystko załatwiłeś jednego dnia – przez Internet. Pozostało Ci już tylko czekać na dostarczenie paczek…
Ale coś poszło nie tak… Otrzymałeś wiadomość sms o tym, że Twoja paczka została wstrzymana z tytułu niedopłaty 2.50 zł. Uregulować należność trzeba było za pośrednictwem podanego linka. Byłeś zaskoczony. Co teraz rozbić? Wydawało Ci się, że opłaciłeś wszystkie zamówienia. Pomyślałeś jednak, że przy kilku paczkach mogłeś się pomylić. Dlatego kliknąłeś w link, który przekierował Cię na stronę podobną do strony internetowej jednej z firm kurierskich. Tam zalogowałeś się do banku podając swój login i hasło. Dopiero następnego dnia zorientowałeś się, że tak naprawdę nie było żadnej niedopłaty, a z Twojego konta zniknęło kilka tysięcy złotych.
To tylko jedna z wielu historii, które policjanci słyszą od oszukanych osób, których w okresie przedświątecznym niestety przybywa.
Jeśli nie chcesz, aby Twoje święta zdezorganizował oszust, pamiętaj:
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa - wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą.
mł. asp. Małgorzata Pychner