„Zawiesiła mi się aplikacja, opłacisz mi zamówienie?” Uważaj – przez taką wiadomość kobieta straciła pieniądze
To tylko kilka przykładów wiadomości wysyłanych przez oszustów, którzy podszywają się pod naszych znajomych na portalach społecznościowych. Sprawcy najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu do szybkiej płatności. Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o niewielką pożyczkę, przeważnie kwoty kilkuset złotych i jednocześnie obiecują szybki zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego przekonany, że pomaga swojemu znajomemu, nie podejrzewa oszustwa. Podaje kod i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci.
Tą metodą została oszukana mieszkanka powiatu garwolińskiego. Kobieta odebrała wiadomość z prośbą o pożyczkę. Była pewna, że pomaga swojej znajomej, podała kod do szybkiej płatności, zatwierdziła transakcję i straciła 1 tys. zł. „Znajomą” okazał się oszust, który uzyskał dostęp do profilu na portalu społecznościowym, podszył się pod nią i wysłał podobne prośby do wielu osób.
Policja przypomina:
- Dobrze zabezpiecz dostęp do konta na portalu społecznościowym. Wykorzystaj w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętajm również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!
- Nie podawaj wygenerowanego kodu do szybkich płatności bez potwierdzenia, czy to faktycznie Twój znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy rzeczywiście znalazł się w potrzebie.
- Zawsze dokładnie sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.
podkom. Małgorzata Pychner